Cum iti proiectezi casa …

… astfel incat sa obtii exact ceea ce vrei?

Acum, cand am ajuns sa ma gandesc la decorarea si mobilarea casei, imi dau seama ca am facut o serie de greseli care ma cam incurca. Momentan am descoperit doar ca nu imi pot mobila bucataria asa cum doresc … dar nu am ajuns inca la celelalte camere.

Atunci cand ne-am facut proiectul de casa, noi ne-am gandit la aspectul exterior si la numarul, dispunerea si dimensiunea camerelor. Am stabilit ca vrem jos living, bucatarie, spatiu tehnic si baie iar la etaj 3 dormitoare si baie. Dimensiunile au fost oarecum impuse de teren, noi ne-am declarat multumiti si asta a fost.

In realitate insa, este indicat ca atunci cand iti proiectezi casa sa te gandesti si cum ai vrea sa o mobilezi pentru ca altfel, e posibil sa nu iasa asa cum vrei. Sa va explic pe un exemplu.

Bucataria este marele meu of in ceea ce priveste casa. Imi imaginam o bucatarie cu blat mare de lucru, cu chiuveta in dreptul unei ferestre cu perdelute frumoase, cu tot felul de suspendate si sertare de toate dimensiunile. Dar nu am stiut ca trebuie sa prevad elemente precum calorifer sau ferestre astfel incat sa fiu sigura ca o pot mobila cum doresc eu.

In consecinta, datorita unei ferestre foarte mari (1,6 cu 1,4) si a unei ferestre mai mici, ambele plasate nu tocmai bine, nu voi avea parte de blatul mare de lucru la care visam. De ce? Pentru ca aragazul nu poate fi plasat decat intr-un singur loc care imi sparge blatul de lucru. Asta pentru ca aragazul trebuie sa stea langa o fereastra. Faptul ca fereastra este mare, a dus si la un calorifer mare sub ea, ceea ce mi-a limitat lungimea totala a blatului de lucru. Asta si cu existenta coltului (mobila va fi in forma de L) imi taie mult din spatiu.

Pe langa asta, lungimea blatului este sparta si de chiuveta. Pentru ca nu o pot pune acolo unde doream eu, sub fereastra mare, din cauza caloriferului si nu o pot pune nici langa din doua motive: e prea aproape de calorifer si nu e bine ca acesta sa se ude si e prea aproape de aragaz. Nu cred ca as aprecia ca in timp ce spal la vase sa imi ia foc .. dosul, de la aragaz.

Prin urmare, am fost nevoita sa mut chiuveta intr-un singur loc posibil si, in consecinta, nu prea mai am loc de frigider, decat daca il pun acolo unde trebuie sa stea masa. Asadar, intr-o bucatarie cat un dormitor mic dintr-un apartament de 3 camere, eu nu am loc sa pun frigiderul, trebuie fie sa il amplasez undeva unde ar fi cam in drum, fie sa il duc in spatiul tehnic.

Acum, nu stiu cat de bine m-am exprimat, pentru ca nu pot arata pe un plan, dar daca vreti sa fiti siguri ca totul va iesi asa cum doriti, faceti urmatoarele:

– proiectati reteaua electrica a casei, stabiliti unde va fi fiecare priza si beculet (asta din fericire am facut-o). Ganditi-va dinainte unde vreti un televizor, unde vreti o veioza, unde va fi pus un birou, ca sa aveti prizele aproape si sa nu stati cu cabluri insirate prin toata casa;

– ganditi-va si cum vreti sa o mobilati. Nu trebuie sa alegeti piesele de mobilier, dar ganditi-va inainte la amplasarea lor. De exemplu, daca vreti un barulet in living, spuneti-i arhitectului cum ati vrea sa fie si pe unde, pentru ca in design sa tina cont de el, altfel, e posibil sa nu aveti unde sa il puneti. Daca vreti cada pe colt, trebuie sa aveti grija unde trageti tevile de apa iar daca vreti la bucatarie blat mare de lucru, aveti grija cum amplasati ferestrele astfel incat aragazul sa nu nimereasca in mijlocul spatiului de lucru.

– stabileste unde vrei sa ai diferitele panouri.  In casa, vei avea si la parter si la etaj cate un tablou electric. Gandeste-te unde ai vrea sa il pui, daca vrei sa fie dupa usa de intrare, ca sa nu se vada, trebuie sa te asiguri ca intre perete si usa e suficient spatiu. In plus, daca vrei alarma, asta inseamna un alt panou. Daca vrei videointerfon, asta inseamna alt panou. Si mai sunt … nu le mai stiu prea bine. Cert este ca eu m-am trezit cu vreo patru sau cinci panouri la parter. Acestea stau dupa usa, pe peretele comun cu bucataria. Si din lipsa de spatiu, dispunerea lor nu este tocmai estetica si nu imi permite sa folosesc acel spatiu de hol asa cum doream (comoda si oglinda mare pe acel perete). Astea pot sta foarte bine in garaj, daca ai garaj lipit de casa, eventual cu intrare de acolo in casa … ceea ce nu e cazul la mine.

7 Responses to Cum iti proiectezi casa …

  1. ionut says:

    buna,

    acum imi mobilez si eu bucataria. Aveam aceleasi dileme despre fereastra si calorifer, fereastra si chiuveta etc.

    daca iti este de folos, eu am ales asa: calorifer gen din acela de baie care va sta pe peretele de langa geam (eu am unul singur, stau la bloc). Cealalta varianta pe care o aveam era sa pun caloriferul deasupra ferestrei. Am auzit pareri ca nu coboara caldura daca il pun acolo, insa nu cred ca ar fi o problema. Oricum, am optat pentru el pe perete pentru ca – fiind si din acela de tip port-prosop – pot usca prosoapele mereu ude in bucatarie pe el.

    Asa, nu mai intrerupi blatul si iti poti pune chiuveta acolo unde doreai. Eu nu o pun la fereatra pentru ca imi pun picurator deasupra si in dreptul ferestei nu as putea face asta.

    Apoi, cu aragazul: daca nu ai deja aragazul, iata o sugestie: ia-ti plita si cuptor separat, incorporabile. Le poti pune unde doresti, nici nu trebuie sa fie cuptorul sub plita. Si am gasit o oferta in care cele 2 insumate sunt doar cu 100 lei mai scumpe decat un aragaz mai bun (ex: aragazul Beko pe care il voiam e 1200 lei si plita + cuptor, ambele pe gaz pt ca electric mi se pare ca va consuma mult, costa 1330 lei). Uite link-uri – inca nu le-am cumparat:
    Cuptor gaz:
    http://www.marketonline.ro/cuptoare-incorporabile/cuptor-incorporabil-arctic-aroig21100
    Plita gaz:
    http://www.compari.ro/plita-c4172/whirlpool/akm-250-p3945956/

    Si sunt de firme in regula: Arctic si Whirlpool.

    Spor la amenajare (daca nu cumva deja ai terminat si acum iti scriu tarziu).

    Ionut

    • activegirl says:

      Da, terminasem atunci cand ai scris tu. Initial tot incorporabile am vrut sa iau, dar a fost o chestie de buget. Pentru utilat am avut foarte putini bani disponibili la acel moment, asa ca am ales un aragaz de la Electrolux, de care sunt multumita. Incorporabile .. mai tarziu.

      In ceea ce priveste caloriferul, nu mi-a placut ideea sa pun din ala port-prosop in bucatarie. Am vazut in alte parti si mi-a placut, dar aici, la mine, mi se parea ca nu dadea bine cu bucataria clasica pe care o voiam. Daca as fi fost insa fata desteapta, l-as fi pus pe un alt perete, unde ar fi mers foarte bine si care acum sta gol si as fi lasat spatiu pentru corpuri de bucatarie aici la fereastra. Acum, asta e … am regandit un pic bucataria si a iesit in regula si asa.

  2. Ursu Florin says:

    Foarte foarte interesant blogul tau. Ma bucur enorm ca ai pus pe blog ce inseamna sa construiesti o casa pentru ca eu demult caut asa ceva si nu gasesc.
    Mai pune te rog si continuarea pentru ca sunt tare curios sa vad ce costuri au mai iesit la iveala .. si care ii pretu final

  3. Creator says:

    Cum mai decurge lucrarea? N-ai mai postat de multisor😦
    Cat te-a ajuns pana acum? Care mai este stadiul?
    Multumesc

    • activegirl says:

      Nu, in ultimul an am fost foarte saraca in postari, sper sa le reiau dupa ce ma mut.
      Casa este cam asa: are toate utilitatile, etajul vopsit si parchet (acum suntem in plin proces de punere parchet). Gresie si faianta pe unde trebuie. Nu am prea multa mobila si nu am sufrageria amenajata, nici curtea … dar toate la timpul lor🙂. Dar macar ma mut.🙂

  4. Alex says:

    sa stii ca imi place foarte mult blog-ul tau si mai ales articolele despre constructia casei…si eu vreau sa-mi ridic o casa in viitorul apropiat dar deocamdata am cumparat doar terenul care este in suprafata de 200 mp si care m-a costat 30000 euro dintr-un buget alocat de 55000 euro…sunt mai optimist in ceea ce priveste costul pentru ca o sa o fac in regie proprie, adica eu o sa o ridic eventual angajez cu ziua niste oameni sa ma ajute…am lucrat vreo 12 ani in constructii si faceam case la rosu in irlanda dar modalitatiile de lucru de acolo sunt foarte diferite de cele de aici…o sa am ceva bataie de cap cu aprobari, studii de sol, taxe etc…ceea ce ma intereseaza totusi este suprafata totala de constructie de care tu ai dispus…din poze casa ta arata bine si este cam ceea ce caut eu, 3 dormitoare consider ca sunt suficient pentru sot, sotie si 1 copil cum este cazul meu…cat despre incalzire cred ca era mai bine daca optai pentru incalzire din pardoseala…te scutea de calorifere pe pereti…ai putea totusi sa-mi dai un mail cu poze din interior sa-mi fac o idee de marimea camerelor si de modul in care ai ales sa-ti compartimentezi casa? mersi anticipat!

  5. justbride says:

    O idee pentru bucatarie: fa-ti o insula. Se pune o masa de lemn adevarat in centru cu tot felul de sertare si chestii sub ea, inclusiv cu cos de gunoi. daca ai loc, nici nu iti mai trebuie blat:) eu visez cu ochii deschisi la o astfel de insula dar bucataria mea chiar daca e mare pentru un apartament de bloc, nu imi permite insula.

Leave a Reply

